Drabbad av design

december 10, 2007

Lider idag av svårartad måndagsångest… Hela världen känns grå, grå, grå – och jag får ingenting gjort. Jag tror att jag har drabbats av design – närmare bestämt dyr, dansk sådan. Och som med alla beroendeframkallande substanser tar det vanligtvis några dagar att bli kvitt suget…

Jag ska börja från början. Tillbringade helgen i vårt dejliga grannland och istället för att konstruktivt ta itu med julklappsinhandling har jag bara gått omkring och fönstershoppat dansk design. Tur i oturen att min plånbok är mager som en weightwatcherslunch – och att danskarna inte är vänligt inställda till VISA (tryllekort, såg jag att en krog kallade dem) – annars hade det nog inte stannat där.

Min kompis N brukar säga att shoppingglädjen är den enda sanna glädjen. Nio påsar är lika med Nirvana. Åtminstone om det är rätt sorts påsar ICA, Apoteket eller Claes Ohlson räknas inte (undrar visserligen om N någonsin bevistat ett etablissemang sådant som Claes Ohlson, men ändå…) N vill ha lyxiga papperspåsar från trendiga ställen, gärna innehållande dyra basplagg som visserligen är av senaste mode men samtidigt möjliga att integrera med övriga plagg i garderoben. Själv går jag på bästa White Trash-maner efter devisen ”Billigt & Bra” – förutom när det gäller min akilleshäl: designade prylar.

Föreställ er denna scen – jag springer runt som en yr höna på Illum Bolighus och pekar på än den ena, än den andra helt meningslösa (för det mesta) men ursnyggt designade hushållsföremålet. Blondie är INTE imponerad… Det dröjer inte länge förrän konstaterandet kommer: ”Den DÄR är ju drabbad av design” (detta betyder att saken är så sönderdesignad att man i sin formgivningsiver helt glömt funktionaliteten). Vanligtvis brukar jag hålla med – men inte nu, inte här, inte bland dessa mängder av vackra föremål. Jag vill HA, HA, HA och sedan HA lite mer… För nu är det jag som är drabbad av design!

Och sedan blev det måndag… Tillbaka i verkligheten, dricker te ur en sketen IKEA-kopp och knattrar ner dessa rader på min trofasta, funktionella och svintråkiga laptop. Suck…

Lämna en kommentar